CONSTRUINDO SUBJETIVIDADE JUNTO À NATUREZA: UMA EXPERIÊNCIA ENTRE A EDUCAÇÃO AMBIENTAL, ALIMENTAR E NUTRICIONAL NA EDUCAÇÃO INFANTIL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e4.a2024.pp4622-4630

Keywords:

Aprendizagem baseada em hortas, Meio ambiente, Educação Infantil

Abstract

Significant experiences in the natural environment, especially during early childhood, are potential for learning and developing bonds and values ​​in relation to nature, resulting in caring actions. This article reports on a pedagogical activity carried out with a kindergarten class in a garden laboratory, involving symbolic aspects of playing to discuss and generate reflection in the face of food-individual-nature relationships. The approach of children to a living environment, naturally rich in stimuli, furthered engagement, promoted curiosity and enabled discoveries and discussions on transdisciplinary themes, stimulating an integrative vision about nature, as well as the understanding of the individual as an inseparable part of it.

Author Biographies

Juliana Amorim Dias de Oliveira, Departamento de Ensino e Saúde Digital, Prefeitura Municipal de Campinas/SP

Residente no programa de Residência Multiprofissional em Atenção Básica/Saúde da Família, da Prefeitura Municipal de Campinas/SP. Graduada em Nutrição (UFRN).

Instituição: Departamento de Ensino e Saúde Digital, Prefeitura Municipal de Campinas/SP, Campinas - São Paulo, 13015-904, Brasil.

Rafaela Arantes Del Duqui Neto, European Institute of Innovation & Technology (EIT) / Universität Hohenheim

Nutricionista pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. 

Mestranda em Sistemas Alimentares: European Institute of Innovation & Technology (EIT) / Universität Hohenheim.

Felipe Carlos de Macedo Oliveira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Doutorando em Ciências Farmacêuticas (UFRN). Mestre em Nutrição (UFRN). Nutricionista (UFRN). Graduando em Farmácia (UFRN). Instituição: Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Natal-RN, 59104-228, Brasil.

Michelle Cristine Medeiros Jacob, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Mestre e Doutora em Ciências Sociais (UFRN). Nutricionista (UFRN). Professora do Departamento de Nutrição da UFRN. Coordenadora do Laboratório de Biodiversidade e Nutrição (LabNutrir/UFRN). Av. Senador Salgado Filho, s/n, Lagoa Nova, 59078-970, Natal, RN, Brasil.

Thiago Perez Jorge, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Professor da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, Departamento de Nutrição, Natal, RN, Brasil.

Endereço: Departamento de Nutrição, Avenida Salgado Filho, s/n, CEP 59078-970, Natal, RN

Pós-doutorando (UFRGS), Doutor em História (UFSC), Mestre em Educação (UDESC), Nutricionista (UFSC).

Published

2025-02-15

How to Cite

Oliveira, J. A. D. de, Rafaela Arantes Del Duqui Neto, Oliveira, F. C. de M., Michelle Cristine Medeiros Jacob, & Thiago Perez Jorge. (2025). CONSTRUINDO SUBJETIVIDADE JUNTO À NATUREZA: UMA EXPERIÊNCIA ENTRE A EDUCAÇÃO AMBIENTAL, ALIMENTAR E NUTRICIONAL NA EDUCAÇÃO INFANTIL. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(4), 4622–4630. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e4.a2024.pp4622-4630

Issue

Section

Artigos