DESEMPENHO ESCOLAR ASSOCIADO AO DESEMPENHO MOTOR E PERCEPÇÃO DE COMPETÊNCIA EM CRIANÇAS COM E SEM SINAIS DE RISCO PARA DISLEXIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e4.a2024.pp4831-4849

Keywords:

Autoeficácia, Dificuldades de aprendizagem, Desenvolvimento motor

Abstract

The prevalence of poor learning at school is multifactorial. Among these factors, dyslexia has attracted the attention of educators and researchers in the field. The aim of this descriptive study was to empirically test an instrument developed to identify signs of risk for dyslexia in schoolchildren and to check for correlation with school performance, motor skills and perceived competence. The study participants were children of both genders with an average age of 7±0.7 years. The instruments used to achieve the research objective were the Checklist for Early Identification of Dyslexia Risk Signs (Seno, 2020), the School Performance Test (Teste de Desempenho Escolar) – Second Edition (TDE-II) (Stein, Fonseca & Giacomoni, 2019), the Test of Gross Motor Development - 3 (TGMD3) (Ulrich, 2013; Valentini, Zanella & Webster, 2017), and the Pictorial Scale of Perceived Competence and Social Acceptance (Harter & Pike, 1984; Valentini et al., 2020). Descriptive statistics were employed to describe the sample characteristics. Difference tests and network statistical analysis were applied to examine the behavior of variables according to the presence or absence of dyslexia risk. The results of this study provide important contributions to understanding the development of children with probable dyslexia diagnoses. Finally, the study suggests that in the early years of literacy education, the teaching of reading skills and the strengthening of children's actual and perceived motor competence should be prioritized, as these skills may predictors the efficiency of other skills necessary for child development.

Author Biographies

Francisco Salviano Sales Nobre, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Formado em Educação Física pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Especialista em Ciências do Esporte pela Universidade do Grande ABC (UNIABC). Mestre em Ciências do Movimento Humano pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) e Doutor em Ciências do Movimento Humano pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). É Professor Titular no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará Campus Juazeiro do Norte; Líder do Grupo de Estudos em Desenvolvimento Motor e Saúde da Criança e do Adolescente. É docente no Programa de Pós Graduação Stricto Sensu no Mestrado Acadêmico em Meio Ambiente (IFCE), Linha de Pesquisa: Educação Ambiental e Desenvolvimento Ecológico,ministrando a disciplina A Ecologia da Saúde Humana. Tem interesse em investigações científicas nas seguintes áreas acadêmicas: Crescimento Físico, Maturação Biológica e Desenvolvimento Motor, Atividade Física e Saúde; Aprendizagem Motora, Psicologia Aplicada à Motricidade Humana e Estudos Baseados na Teoria Bioecológica do Desenvolvimento Humano de Urie Bronfenbrenner.

Emanuel Belarmino dos Santos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará

Graduado em Licenciatura em Educação Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará - Campus Juazeiro do Norte (2024). Especialissta em Neurociência aplicada à aprendizagem e em Neuropsicomotricidade (2024). Membro do Grupo de Estudos em Desenvolvimento Motor e Saúde da Criança do Adolescente do IFCE - Campus Juazeiro do Norte. Possui experiência em avaliação e intervenção motora, percepção de competência e desempenho escolar em crianças com desenvolvimento típico e atípico. Tem interesse em pesquisas nas seguintes áreas: Desenvolvimento Motor, Desempenho Escolar e Transtornos do Neurodesenvolvimento

Published

2025-03-09

How to Cite

Sales Nobre, F. S., & Belarmino dos Santos, E. (2025). DESEMPENHO ESCOLAR ASSOCIADO AO DESEMPENHO MOTOR E PERCEPÇÃO DE COMPETÊNCIA EM CRIANÇAS COM E SEM SINAIS DE RISCO PARA DISLEXIA . Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(4), 4831–4849. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e4.a2024.pp4831-4849

Issue

Section

Artigos