A DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NO CIBERESPAÇO: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA NAS BASES ERIC, SCOPUS E SCIELO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e4.a2024.pp4981-4994

Keywords:

scientific education, social networks, science public communication

Abstract

Considering the modifications in scientific communication in recent years with the advent of the internet, this study aims to present a systematic review of published articles addressing scientific communication available in cyberspace. We conduct searches using the databases Eric, Scopus, and Scielo, employing the PRISMA (Preferred Reporting Items for Systematic Reviews and Meta-Analyses) protocol as the methodological basis. A total of 22 articles were analyzed through qualitative analysis to identify their main contributions, highlighting which media researchers have been using for scientific communication. The conclusion is that scientific communication occurs across various platforms, but its primary audience remains within the scientific community. There is a need to broaden the discussion on how science can utilize media to increase the visibility of research beyond its peers.

Author Biographies

Daniela Mayer Antunes, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa - PR

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Tecnologia (PPGECT) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Mestre pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Educação Matemática (PPGECEM) da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG). Atualmente pesquisa sobre os temas: Divulgação Científica em Ambiente Não-formal e Informal de Ensino; Psicologia Cognitiva, Processamento Visual e Rastreamento Ocular.

Jessik Karem Custódio Pereira, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa - PR

Doutoranda no Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Tecnologia (PPGECT) da Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR). Mestre em Ensino de Ciências pela Universidade Estadual de Roraima (UERR). Psicóloga pela Faculdade Cathedral de Ensino Superior. Membro Fundadora da Associação de Ciência, Educação e Cultura de Roraima - ACEC/RR. Psicóloga na
Secretaria Municipal de Saúde de Alto Alegre e Coordenadora do curso de graduação
em Psicologia no Centro Universitário Estácio da Amazônia- Unidade Boa Vista.

Eloiza Aparecida Silva Avila de Matos, Universidade Tecnológica Federal do Paraná, Ponta Grossa - PR

Graduação em Licenciatura em Letras Português Inglês pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (1984), mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2002) e doutorado em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (2009). Estágio Doutoral em Inovação Tecnológica pela Université de Technologie de Compiégnie França (2008). Atualmente é professora titular da Universidade Tecnológica Federal do Paraná, coordenadora do Programa de Pós Graduação em Ensino de Ciência e Tecnologia do campus Ponta Grossa da Universidade Tecnológica Federal do Paraná.

Published

2025-03-14

How to Cite

Mayer Antunes, D., Custódio Pereira, J. K., & Aparecida Silva Avila de Matos, E. (2025). A DIVULGAÇÃO CIENTÍFICA NO CIBERESPAÇO: UMA REVISÃO SISTEMÁTICA NAS BASES ERIC, SCOPUS E SCIELO. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(4), 4981–4994. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e4.a2024.pp4981-4994

Issue

Section

Artigos