GRADUATE STUDIES AND THEIR ROLE IN STIMULATING SCIENCE: ACTION TO ACHIEVE BASIC EDUCATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e5.a2025.id2295

Keywords:

University extension, One health, Citizenship

Abstract

University extension in Brazil, stipulated by Law No. 9,394 of December 20, 1996 (Law of Guidelines and Bases of National Education), is a fundamental activity for the development of education in the country. One of its goals is to promote integration between basic and higher education and to reduce the existing gaps between them. In the Graduate Program in Health, Well-Being, and Sustainable Animal Production at the Southern Border (PPG-SBPAS) of the Federal University of the Southern Border, extension activities are carried out annually, bringing graduate students Stricto sensu to public schools in the region. The graduate students are tasked with developing alternative and active methods to introduce children to science and knowledge. The objective of the course is to achieve the indirect transfer of information from the child to their guardians, a process already reported in the literature. Various activities addressed topics such as animal welfare, zoonotic diseases, foodborne illnesses, and care for the vaccination and nutrition of companion animals, with encouragement for bilingual language use, justified by the university's border location. This work describes the actions of socializing graduate education with basic education, in eighteen activities carried out in twelve municipalities in the Mercosul border region. These actions are important for the development of both the students and the target audience, the children of Brazilian public schools. Similarities with works reported in the literature further highlight the relevance of these initiatives and their benefits for the development of citizens and society.

Author Biographies

Isaac de Jesus de Oliveira, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestrando do Programa de Pós-graduação em Saúde, Bem estar e Produção Animal Sustentável (PPG-SBPAS) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Rafael Luan Perin, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestrando(a) do Programa de Pós-graduação em Saúde, Bem estar e Produção Animal Sustentável (PPG-SBPAS) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Fernando Luiz Cemenci Gnoatto, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestrando(a) do Programa de Pós-graduação em Saúde, Bem estar e Produção Animal Sustentável (PPG-SBPAS) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Vitor Eduardo Mamgue, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestrando(a) do Programa de Pós-graduação em Saúde, Bem estar e Produção Animal Sustentável (PPG-SBPAS) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Ana Leticia Rodrigues Marques, Universidade Federal da Fronteira Sul

 Mestrando(a) do Programa de Pós-graduação em Saúde, Bem estar e Produção Animal Sustentável (PPG-SBPAS) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Marina Marangoni, Universidade Federal da Fronteira Sul

Mestrando(a) do Programa de Pós-graduação em Saúde, Bem estar e Produção Animal Sustentável (PPG-SBPAS) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Maiara Garcia Blagitz Azevedo, Universidade Federal da Fronteira Sul

Docente do magistério superior no Programa de Pós-graduação em Saúde, Bem estar e Produção Animal Sustentável (PPG-SBPAS) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Tatiana Champion, Universidade Federal da Fronteira Sul

Docente do magistério superior no Programa de Pós-graduação em Saúde, Bem estar e Produção Animal Sustentável (PPG-SBPAS) da Universidade Federal da Fronteira Sul (UFFS).

Published

2025-05-30

How to Cite

de Oliveira, I. de J., Perin, R. L., Gnoatto, F. L. C., Mamgue, V. E., Marques, A. L. R., Marangoni, M., Azevedo, M. G. B., & Champion, T. (2025). GRADUATE STUDIES AND THEIR ROLE IN STIMULATING SCIENCE: ACTION TO ACHIEVE BASIC EDUCATION. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 13(1), 5245–5252. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e5.a2025.id2295

Issue

Section

Artigos