GRAFFITI E EDUCAÇÃO (IN)FORMAL: UM DISPOSITIVO EDUCACIONAL NA DEMOCRATIZAÇÃO DAS ARTES NA PERIFERIA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v11.e2.a2023.pp1840-1852

Abstract

The objective of the present article is to discuss tensions in the encounters between graffiti and school, mapping lines of democratization of the artistic making and of society from graffiti in a periphery of Fortaleza-CE, Brazil. Methodologically, this is qualitative research, following the perspective of cartography as a research-intervention method. The results and discussions point to the problematization of the experience of graffiti collectives with youth in peripheral contexts, as the construction of a non-formal education through spaces of youth resistance that permeate social participation and the struggle for the guarantee of social rights, observing the possibilities of graffiti as an artistic technique and device that articulates themes such as: racism, gender equality, poverty and conditions of access to education.

Author Biographies

Tadeu Lucas de Lavor Filho, Universidade Estadual do Ceará/Centro Universitário Vale do Salgado

Tadeu Lucas de Lavor Filho (LAVOR FILHO) – Doutor em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza-CE, Brasil. Professor da Universidade Estadual do Ceará (UECE) e do Centro Universitário Vale do Salgado (UniVS).

E-mail: tadeulucaslf@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2687-1894

 

Rochelly Rodrigues Holanda, Universidade Federal do Ceará

Rochelly Rodrigues Holanda (HOLANDA) - Doutoranda e Mestra em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professora da Faculdade UNINTA de Itapipoca (UNINTA de Itapipoca).

E-mail: rochellyholanda@hotmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9901-9451

Vilkiane Natercia Malherme Barbosa, Universidade Federal do Ceará

Vilkiane Natercia Malherme Barbosa (BARBOSA) - Doutoranda e Mestra em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC) (Bolsista CAPES). Professora do Centro Universitário Estácio (Campus Fortaleza).

E-mail: vilkimalherme@outlook.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3048-9316

Larissa Ferreira Nunes, Universidade Federal do Ceará

Larissa Ferreira Nunes (NUNES) - Doutoranda e Mestre em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

E-mail: larissafnpsico@gmail.com.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5384-0896

Luciana Lobo Miranda, Universidade Federal do Ceará

Luciana Lobo Miranda (MIRANDA) - Doutora em Psicologia pela PUC-RJ. Estágio pós-doutoral no Programa de Psicologia Social Crítica e Personalidade pela City University of New York (CUNY), EUA. Professora Titular do Programa de Pós-graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Bolsista Produtividade CNPQ.

E-mail: luciana.miranda@ufc.br

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-7838-8098

João Paulo Pereira Barros, Universidade Federal do Ceará

João Paulo Pereira Barros (BARROS) - Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará (UFC). Professor Adjunto do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará (UFC). Bolsista Produtividade CNPQ.

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7680-576X

E-mail: joaopaulobarros07@gmail.com

Published

2023-07-29

How to Cite

Lavor Filho, T. L. de, Holanda, R. R., Barbosa, V. N. M., Nunes, L. F. ., Miranda, L. L., & Barros, J. P. P. (2023). GRAFFITI E EDUCAÇÃO (IN)FORMAL: UM DISPOSITIVO EDUCACIONAL NA DEMOCRATIZAÇÃO DAS ARTES NA PERIFERIA. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 11(2), 1840–1852. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v11.e2.a2023.pp1840-1852

Issue

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Artigos

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