Association between self-efficacy for promoting a healthy school and context variables of school managers

Authors

  • Roberto Tadeu Iaochite Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"
  • Claudeir Germano de Oliveira Secretaria Municipal de Educação de Limeira https://orcid.org/0000-0001-8263-2834

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e1.a2024.pp3389-3396

Abstract

The school is configured as a privileged space for actions related to education and health promotion, and the role of school managers is recognized as important for such actions to be applied in daily school life. In this direction, the management team should perceive itself as capable of doing so, despite the challenges to be faced. The objective of this study is to measure the self-efficacy of school managers for promoting a healthy school and correlate it with contextual variables for promoting a healthy school. 104 school managers who work in early childhood education and the initial years of elementary education in a municipal public network in São Paulo participated in the study. Two instruments were used for data collection: Participant Characterization Questionnaire and the Self-efficacy Scale for promoting a healthy school. It was found that school managers showed moderate self-efficacy for promoting a healthy school, and this belief was positively associated with the school context. It is concluded that it is necessary to promote the self-efficacy of school managers to feel capable of creating an environment conducive to health promotion in school.

Author Biographies

Roberto Tadeu Iaochite, Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho"

Licenciado e Mestre em Educação Física pela Universidade Estadual Paulista - UNESP, Rio Claro.
Doutor em Educação pela Faculdade de Educação - UNICAMP.
Pós-Doutor em Psicologia pela Universidade São Franscisco.
Livre-Docente em Educação Física pela UNESP, Rio Claro.
Docente do Programa de Pós-graduação em Educação - UNESP, Rio Claro.

Claudeir Germano de Oliveira, Secretaria Municipal de Educação de Limeira

Mestre em Educação pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP - Campus de Rio Claro. Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal de Goiás- Regional Catalão (2007), especialização em Educação Especial - Deficiência Intelectual, pela Faculdade São Luís(2009) e especialização em Musculação e Condicionamento Físico pela Universidade Estácio de Sá (2015). É Professor Efetivo de Educação Física na Rede Municipal de Limeira e atualmente ocupa o cargo de Coordenador de área de Educação Física na Secretaria Municipal de Educação de Limeira/SP. Experiência na área de Educação em formação continuada de professores, currículo e ensino de Educação Física. É membro do Núcleo de Estudos em Teoria Social Cognitiva e Práticas Educativas (TSCPE).

Published

2024-03-03

How to Cite

Iaochite, R. T., & Oliveira, C. G. de. (2024). Association between self-efficacy for promoting a healthy school and context variables of school managers. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(1), 3389–3396. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e1.a2024.pp3389-3396

Issue

Section

Artigos