O IMPACTO DOS PROJETOS E PROGRAMAS DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA PARA OS ALUNOS DE GRADUAÇÃO DAS LICENCIATURAS DO INSTITUTO FEDERAL DE RONDÔNIA, CAMPUS GUAJARÁ-MIRIM, RO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e3.a2024.pp4412-4421

Keywords:

Formação docente, Valorização profissional, Ciências Biológicas

Abstract

Teaching initiation projects and programs bring positive results, as they provide students with enriching, quality training. From this perspective, the objective of this research is to understand its impact and importance, as well as its contribution to the professional career of future teachers, so that it can strengthen and apply the teachings and practices experienced during graduation in the classroom. In this way, a survey was carried out in the undergraduate courses at IFRO - Campus Guajará-Mirim, Rondônia, to provide information from graduates and undergraduate students, through the application of a questionnaire. The results showed that the PIBID, PRP and PROBEN programs/projects play an important role in the training of undergraduate students and in the construction of teaching identity. It is worth highlighting the need to expand this research in terms of sample size and in other educational institutions, aiming to understand the impact of these programs and projects on initial training.

Author Biographies

Gilmar Natan Assunção de Souza, Instituto Federal de Rondônia

Técnico em Biotecnologia e Graduado em Licenciatura em Ciências Biológicas pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia (IFRO - Campus Guajará-Mirim). Pesquisador colaborador no IFRO, campus Guajará-Mirim. 

Susana Parada Muniz, Instituto Federal de Rondônia

Técnica em Administração e Graduada em Licenciatura em Ciências Biológicas  pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Rondônia ( IFRO, Campus Guajará-Mirim). Pós-graduação em Metodologia do Ensino da Física e Educação Ambiental e Desenvolvimento Sustentável pela Faculdade Facuminas Faculdade de Minas.

POLIANA RIBEIRO BARROSO, Instituto Federal de Rondônia

Doutora em Ciências Fisiológicas pela UFMG/UFVJM (2021), na área de Farmacologia de produtos naturais, Mestrado em Ciências Farmacêuticas pela UFVJM (2015) na área de produtos naturais, Graduação em Bacharelado em Farmácia pela UFVJM (2012) e Licenciatura em Ciências Biológicas pela Cruzeiro do Sul (2020). Possuo curso complementar em Programa Especial de Formação Pedagógica de Docentes - Biologia pela Universidade de Franca em 2016. Atualmente sou docente de Biologia no Instituto Federal de Rondônia - Campus Guajará-Mirim.

Published

2024-11-10

How to Cite

Assunção de Souza, G. N., Parada Muniz, S., & BARROSO, P. R. (2024). O IMPACTO DOS PROJETOS E PROGRAMAS DE INICIAÇÃO À DOCÊNCIA PARA OS ALUNOS DE GRADUAÇÃO DAS LICENCIATURAS DO INSTITUTO FEDERAL DE RONDÔNIA, CAMPUS GUAJARÁ-MIRIM, RO. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(3), 4412–4421. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e3.a2024.pp4412-4421

Issue

Section

Artigos