MEANINGFUL LEARNING IN THE INITIAL TRAINING OF CHEMISTRY TEACHERS

A DOCUMENTAL ANALYSIS OF A PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION INSTITUTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4091-4101

Keywords:

Learning theories, PPC, Teacher training

Abstract

Reflecting on the initial training of teachers is something quite intense in the literature and, seeking to contribute to such research, this work presents an investigation into the elements of Meaningful Learning (AS) present in the Course Pedagogical Project (PPC) of the Degree in Chemistry from a Professional and Technological Education (PTE) institution in Rio Grande do Norte, Brazil. The research is characterized as basic in nature, qualitative approach and in-depth descriptive investigation. With the content analysis according to Bardin (2002) of the document under study, we noticed the presence of elements that make reference to the eight approaches to AS theory presented in the text by Moreira (2011), highlighting the need for teacher training that directs comprehensive training of students, use of alternative methodologies in the teaching process, a flexible and interdisciplinary curriculum, students motivated to learn, in addition to considering social experiences and knowledge arising from experience so that, from this, interaction can occur as knowledge scientific aiming at the meaning of the trained concepts.

Author Biographies

Leonardo Alcântara Alves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Graduado em Licenciatura em Química e Bacharelado em Química Industrial, Mestre e Doutorado em Química. Professor do Instituto Federal do Rio Grande do Norte - Campus Apodi, do Programa de Pós graduação em Ensino - POSENSINO (UERN/UFERSA/IFRN) e da Rede Nordeste de Ensino (RENOEN - IFRN). Foi coordenador do curso Técnico em Química (2015-2017), da Licenciatura em Química (2017-2019) e do Curso de Especialização em Ensino de Ciências e Matemática do Campus Apodi (2020-2022), Coordenador de Área do Programa Institucional de Bolsas de Iniciação à Docência (PIBID) no subprojeto Química/Apodi e Coordenador Acadêmico do Cursos de Doutorado junto à Escola de Ciências da Universidade do Minho/Portugal em convênio com o IFRN. Líder do Núcleo de Pesquisa em Educação e Química (NUPEQ). Avaliador Institucional do Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (INEP) em atos de credenciamento presencial. Faz parte do Conselho Editorial da Editora do IFRN. Orienta projetos nas áreas de Ensino de Ciências Naturais, Química Orgânica, Química de Produtos Naturais e Biocatálise nos níveis de graduação e pós-graduação.

Maria Alcilene Gomes de Menezes Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte

Licenciada em Química e em Pedagogia. Especialista em Ensino de Ciências Naturais e Matemática e em Tecnologias Educacionais e Educação a Distância. Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino - POSENSINO (associação ampla entre UERN/UFERSA/IFRN). Doutoranda da Rede Nordeste de Ensino - RENOEN (Polo IFRN). Professora efetiva de Química do Estado do Rio Grande do Norte, professora da Educação Infantil do Município de Apodi.

Published

2024-07-27

How to Cite

Alcântara Alves, L., & Gomes de Menezes Silva, M. A. (2024). MEANINGFUL LEARNING IN THE INITIAL TRAINING OF CHEMISTRY TEACHERS: A DOCUMENTAL ANALYSIS OF A PROFESSIONAL AND TECHNOLOGICAL EDUCATION INSTITUTION. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(2), 4091–4101. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4091-4101