O TRABALHO DE CONCLUSÃO DE CURSO NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: PERSPECTIVAS PARA UMA FORMAÇÃO HUMANA INTEGRAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4097-4103

Keywords:

Trabalho de Conclusão de Curso, Ensino médio Integrado, Formação Humana Integral

Abstract

This paper ought to analyze how the preparation of the Course Completion Work (TCC) can contribute to integral human formation in Integrated High School. For this purpose, the methodology used was a bibliographical research, making a critical analysis of the context studied, revealing reality and indicating possibilities for a more complete formation based on the theoretical framework of dialectical historical materialism and complemented by a systematic study on the reflections of the main authors of Professional and Technological Education (EPT) – Gaudêncio Frigotto, Maria Ciavatta, Dante Moura and Marise Ramos. The results indicate that, in the context of Integrated High School, TCC is an important pedagogical tool, which significantly contributes to the integral human formation of students. By combining theoretical and practical knowledge, TCC offers students a deeper understanding of scientific and technological content, in addition to encouraging critical reflection on work and society. It is hoped that this article can contribute to the debate on the importance of preparing the TCC in Integrated High School, bringing knowledge and reflections on professional education, forming critical citizens, aware and prepared to face the challenges of the world of work.

Keywords: Completion of course work. Integrated high school. Integral Human Training.

 

Author Biography

Carla Katarina de Monteiro Marques, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do RN - Campus Mossoró

Possui graduação em Ciências da Computação pela Universidade Estadual do Ceará, mestrado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Ceará, doutorado em Engenharia de Teleinformática pela Universidade Federal do Ceará e pós-doutorado na UdeM (Department of Computer Engineering pela University Polytechnique of Montreal. Foi professora da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte e professora permanente do programa de pós-graduação em Ciência da Computação da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte / Universidade Federal Rural do Semi-Árido (PPgCC). Atualmente é professora titular do IFRN Campus Mossoró, professora permanente do programa de pós-graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT) e professora colaboradora no programa de pós-graduação renoen do Ifrn.

Published

2024-07-27

How to Cite

Rebouças, V., & Marques, C. K. de M. (2024). O TRABALHO DE CONCLUSÃO DE CURSO NO ENSINO MÉDIO INTEGRADO: PERSPECTIVAS PARA UMA FORMAÇÃO HUMANA INTEGRAL. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(2), 4097–4103. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4097-4103