TECNOLOGIA E INCLUSÃO: MÉTODO DE ENSINO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4021-4029

Keywords:

Ensino, EPT, EJA

Abstract

This article addresses the teaching of computer science for Youth and Adult Education (EJA) students within the context of Technological Professional Education. The research highlights the need for a differentiated pedagogical approach, which takes into account the life experience and prior knowledge of EJA students. The proposed teaching method aims to promote digital inclusion and the development of basic technological skills using participatory and interactive strategies, with emphasis on creating a welcoming and motivating environment. The article is based on a theoretical framework centered on the student's dialogic-cognitive development, based on theorists Jean Piaget, David Ausubel, Lev Vygotsky and Paulo Freire. Based on this theoretical construct, a method of teaching computer programming logic mediated by a Web program called Educational Product (PE) was proposed and applied. This EP was tested in two different classes: one from the high school IT course at the Federal Institute of Paraíba (IFPB) and the other from EJA students from Escola Alcides V. Carneiro. The computational logic tests applied presented progressive levels of complexity and the quantitative results showed increasing percentages of correct answers in both classes. The IT class achieved 50%, 66% and 84% correct answers, while the EJA class achieved 45%, 47% and 66% correct answers. These results indicate a progressive construction of subsumers and an equivalence in the results of the two classes, although with differences in teaching modalities.

Author Biographies

Allysson Macário de Araújo Caldas, Instituto Federal da Paraíba - IFPB

Coordenador do Programa de Pós Graduação do Mestrado Profissional em Educação
Profissional e Tecnológica ProfEPT. Físico graduado pela Universidade Federal da
Paraíba. Mestre em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal da Paraíba.
Doutor em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal da Paraíba. É Professor
Efetivo do Instituto Federal da Paraíba, Campus João Pessoa onde atua na docência,
pesquisa e extensão. Fundador e Coordenador do Grupo de Pesquisa Aplicada a
Ciência, Tecnologia e Inovação - GPACTI/CNPQ.

Boaz Antonio de Vasconcelos Lopes, Instituto Federal da Paraíba - IFPB

Doutor em Recursos Naturais (Geoprocessamento) pela Universidade Federal de
Campina Grande (2010), Mestrado em Ciência da Informação pela Universidade
Federal da Paraíba (2003), mestre em Educação Tecnológica e Possui graduação em
Computação pela Universidade Federal da Paraíba (1996), graduação em
Geoprocessamento pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da
Paraíba - IFPB (2015), graduação em Geoprocessamento pelo Instituto Federal de
Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba - IFPB (2015), graduação em Geografia pela
Universidade Anhanguera de São Paulo (2018), graduação em Redes de Computadores
pela Universidade Cruzeiro do Sul (2021) e Licenciando em Pedagogia pela Unicv.
Atualmente é professor efetivo do Instituto Federal da Paraíba (IFPB) e Coordenador
de Informática do Campus.

Published

2024-07-27

How to Cite

de Araújo Caldas, A. M., & Lopes, B. A. de V. (2024). TECNOLOGIA E INCLUSÃO: MÉTODO DE ENSINO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO DE JOVENS E ADULTOS . Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(2), 4021–4029. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4021-4029