COMPARISON OF THE QUALITY OF LIFE BETWEEN ELDERLY PARTICIPANTS AND NON-PARTICIPANTS IN AN UNIVERSITY FOR THE ELDERLY PEOPLE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e4.a2024.pp4862-4872

Keywords:

quality of life, elderly people, university for the elderly people

Abstract

The pursuit of a better quality of life for the elderly population is an increasingly debated concern. Initiatives and actions have been directed towards promoting healthier aging, and one example of this is educational approaches tailored for the elderly population. In light of this, the aim of this study was to compare the quality of life between elderly individuals who attend and those who do not attend an University for the Elderly People. This study is characterized as a quantitative descriptive-comparative longitudinal type. It involved 38 participants divided into two groups, control and intervention. All participants were part of the general population of the city of Curitiba, Paraná, aged 60 years or older. Quality of life was assessed using the WHOQOL BREF and WHOQOL-OLD questionnaires. According to inferential analysis, participation in the University for the Elderly People resulted in improvements in the perception of quality of life, with significant differences observed in most of the evaluated domains. Therefore, the study revealed that participation in programs such as UAPI is associated with significant improvements in the self-perception of the quality of life in older individuals.

Author Biographies

Jessica Alves da Silva, Universidade Federal do Paraná

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal
do Paraná (UFPR), no qual é bolsista CAPES, e faz parte da linha de pesquisa
Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano. Membro do Grupo de
Pesquisa em Envelhecimento Humano (GPEH/UNESPAR). Graduanda do curso de
Bacharel em Musicoterapia pela Universidade do Estado do Paraná (UNESPAR).
Graduada em Licenciatura em Música pela Universidade do Oeste de Santa Catarina
- UNOESC.

Liliane Martins Furtado Oliveira Lehtonen Souza, Universidade Federal do Paraná

Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFPR, na linha de
pesquisa Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano (CADH), membro do
Grupo de Pesquisa em Envelhecimento Humano (GPEH/UNESPAR), Bacharel em
piano e em Musicoterapia com ênfase em gerontologia.

Renata Faleiro Lopes, Universidade Federal do Paraná

Graduação em Pedagogia (ULBRA) e Psicologia (UFPR). Mestre e doutoranda no
Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFPR, na linha de pesquisa
Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano (CADH), membro do Grupo de
Pesquisa em Envelhecimento Humano (GPEH/UNESPAR).

Fabio Ricardo Hilgenberg Gomes, Universidade Federal do Paraná

Professor colaborador no Departamento de Educação Física da Universidade
Estadual do Centro-Oeste/Unicentro, Campus Cedeteg, Guarapuava -PR. PhD,
Doutor e Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação PPGE/UFPR, na
linha de pesquisa Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano (CADH),
pesquisador do Grupo de Pesquisa em Envelhecimento Humano (GPEH/UNESPAR).

Gislaine Cristina Vagetti, Universidade Estadual do Paraná

Doutora em Educação Física pela Universidade Federal do Paraná - UFPR (2012).
Mestrado com pesquisa em processo ensino-aprendizagem na educação física para
idosos, pela Universidade Estadual de Maringá - UEM (2006). Professora Associada
da Universidade Estadual do Paraná, Curitiba,, Campus II. Professora do Programa de Pós-Graduação Stricto-Sensu em Educação (PPGE/UFPR/CAPES 7), na linha Cognição Aprendizagem e Desenvolvimento Humano, com o projeto Educação, Cognição e Música no Envelhecimento humano. Professora do Programa de Pós-Graduação em Música (PPG-Mus), na UNESPAR, na linha Música, Cultura e Sociedade. Líder do Grupo de Pesquisa em Envelhecimento Humano (GPEH) da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). Vice-líder do Centro de Pesquisa em Educação e Pedagogia do Esporte (CEPEPE) da UFPR. Membro do grupo de pesquisa em Cognição, Aprendizagem e Desenvolvimento Humano (UFPR) e do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia (NEPIM) da UNESPAR).

Valdomiro de Oliveira, Universidade Federal do Paraná

Doutor e Mestre em Educação Física pela Unicamp/SP. Área de concentração -
Ciências do Esporte. Linha de Pedagogia do Esporte. Professor Associado do
Departamento de Educação Física - UFPR. Vice-presidente do comitê setorial de
pesquisa do setor de Ciências Biológicas da UFPR. Possui Estágio Pós Doutoral em
Ciências Pedagógicas do Desporto pelo Instituto de Cultura Física de Moscou/Rússia.
Especialista em Ciências Pedagógicas do Treinamento Desportivo Unopar - Londrina.
Colaborador do instituto Olímpico, CBF Academy. Professor do PPGE, Programa de
Pós-graduação stricto-sensu em Educação, na linha de Cognição Aprendizagem e
Desenvolvimento Humano. Líder do Centro de Pesquisa em Educação e Pedagogia
do Esporte (CEPEPE) - UFPR, com relações de pesquisas com instituições
internacionais como Rússia, EUA , Argentina, Espanha, Portugal - entre outras.

Published

2025-03-09

How to Cite

Jessica Alves da Silva, Souza, L. M. F. O. L., Renata Faleiro Lopes, Fabio Ricardo Hilgenberg Gomes, Vagetti, G. C., & Valdomiro de Oliveira. (2025). COMPARISON OF THE QUALITY OF LIFE BETWEEN ELDERLY PARTICIPANTS AND NON-PARTICIPANTS IN AN UNIVERSITY FOR THE ELDERLY PEOPLE. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(4), 4862–4872. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e4.a2024.pp4862-4872

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