PESQUISA-INTERVENÇÃO PARTICIPATIVA NA PRODUÇÃO DE ANÁLISES SOBRE O FRACASSO ESCOLAR EM UMA ESCOLA PÚBLICA DO INTERIOR DO TOCANTINS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e2.a2025.id2162

Keywords:

Research-Intervention, Subjectivity, School and Educational Psychology

Abstract

This research aimed to produce analyses of school failure from an interventional, inventive, and participatory perspective. We elected as participants members of the teaching staff and a group of students from a public school located in a city in the interior of the state of Tocantins. We use Intervention Research as a methodological strategy in conjunction with Institutional Analysis tools, supported by theoretical clues from the philosophy of difference and formulations made by Michel Foucault.  Throughout the research journey, we carried out bibliographical surveys and promoted interventions in conjunction with teaching and extension activities. In the intervention with the teaching staff, we problematize the logic of blame carried by scientific and media discourses that distort reality by neglecting the complexity and diversity of forces linked to the production of school failure. The approach was guided by the necessary respect and care so as not to make the mistake of blaming teachers for the problems that challenge the school community. During the meetings with students, we promote participation through interactive and creative activities. On that occasion, we saw mobilizations of affection with the potential to boost the development of the target audience. However, we record the circulation of paralyzing affection that denounces anguish, fear, oppression, and violence in the school context. Future interventional research will be carried out to intensify knowledge production processes in conjunction with developing participatory, creative, and inventive actions in School and Educational Psychology.

Author Biography

Ladislau Nascimento, Universidade Federal do Tocantins

Doutor em Psicologia Social pela Universidade de São Paulo - USP, com estágio doutoral na Division of Health Research - Lancaster University (Reino Unido). Mestre em Psicologia Social pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo - PUC/SP. Graduado em Psicologia pela Universidade Presbiteriana Mackenzie. Professor no Curso de Psicologia e no Programa de Pós-Graduação em Ensino em Ciências e Saúde da Universidade Federal do Tocantins. Coordenou o Curso de Psicologia da UFT entre 2022 e 2024. Membro do GT Psicologia e Políticas Educacionais da Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Psicologia - ANPEPP. É membro da Associação Brasileira de Psicologia Escolar e Educacional (ABRAPEE). Faz parte do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis). Coordena o projeto de extensão, intitulado, Oficinas de Orientação Profissional para Jovens Estudantes da Rede Pública de Ensino. Desenvolve pesquisas na interface Psicologia/Educação. Principais temas: práticas escolares e produção de subjetividade; relações étnicas e raciais na interface psicologia/educação; intervenções psicossociais em contextos escolares; processos de inclusão e de exclusão escolar.

Published

2025-07-18

How to Cite

Nascimento, L. (2025). PESQUISA-INTERVENÇÃO PARTICIPATIVA NA PRODUÇÃO DE ANÁLISES SOBRE O FRACASSO ESCOLAR EM UMA ESCOLA PÚBLICA DO INTERIOR DO TOCANTINS. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 13(2), 5472–5485. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e2.a2025.id2162