CHECKLIST FOR COLLABORATIVE TEACHER TRAINING IN ELEMENTARY MATH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e3.a2025.id2474

Keywords:

Educational product, Mathematics education, Continuing Education

Abstract

This article aims to present an academic production configured as a checklist, a product derived from the thesis "xxxxxxxxxxxx", by the Graduate Program in Science and Technology Education, at the Federal Technological University of Paraná. To this end, we started from the propositions of continuing education within the collaborative approach, organizing guiding elements for planning formative processes in schools. The proposal presented here is based on the recovery of the continuing education promoted by the PNAIC, but in dialogue with the needs and pedagogical proposal of the school. For its validation, this checklist was evaluated by a group of teacher researchers in the area of education, with productions and work in continuing education, literacy, and mathematics education. It is concluded that this educational product can contribute to the teaching of mathematics, since it guides the organization of formative projects, as well as having the flexibility to be adapted to other areas of knowledge.

Author Biographies

Jaqueline de Morais Costa, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus Ponta Grossa.

Possui graduação em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Estadual de Ponta Grossa (2005), Mestrado e Doutorado em Ensino de Ciência e Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná (2017). Possui experiência como docente no Ensino Superior e na Educação Básica. Atualmente, trabalha como docente na Universidade Tecnológica Federal do Paraná e como pedagoga pela Secretaria Estadual de Educação do Paraná. As áreas de pesquisa são, principalmente: formação de professores (em âmbito geral e focado para o ensino de matemática) e gestão escolar.

Nilcéia Aparecida Maciel Pinheiro, Universidade Tecnológica Federal do Paraná (UTFPR), Campus Ponta Grossa.

Possui Doutorado em Educação Científica e Tecnológica pela Universidade Federal de Santa Catarina, Mestrado em Tecnologia pela Universidade Tecnológica Federal do Paraná e Licenciatura Plena em Matemática pela Universidade Estadual de Ponta Grossa. Atualmente é professora titular do Departamento de Matemática da Universidade Tecnológica Federal do Paraná. Fez parte do corpo editorial da RBECT (Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia) da UTFPR de 2008-2024, bem como da comissão organizadora do evento SINECT. Tem contribuído com pareceres de artigo para as revistas Vidya, Ciência Cognição, Alexandria, Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências e Investigações em Ensino de Ciências, bem como para eventos como ENPEC e ENEM.

Published

2025-10-27

How to Cite

Costa, J. de M., & Pinheiro, N. A. M. (2025). CHECKLIST FOR COLLABORATIVE TEACHER TRAINING IN ELEMENTARY MATH. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 13(3), 5777–5787. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e3.a2025.id2474

Issue

Section

Artigos