A ARTE COMO PRODUTORA DO SENTIMENTO DE PERTENÇA NAS COMUNIDADES MARGINALIZADAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e3.a2025.id2772

Keywords:

Cultura, Identidade, Resistência

Abstract

Art plays a fundamental role in society, going beyond mere aesthetic expression to become a powerful mechanism of communication, resistance, and social transformation. Throughout history, different artistic manifestations have been used as instruments of contestation and cultural affirmation, giving voice to marginalized groups and enabling the re-signification of identities. In this sense, this study investigates how art can contribute to building a sense of belonging among historically excluded communities—shaped by a legacy of oppression and prejudice—functioning as a means of resistance against social inequalities. The research, which adopts a qualitative approach and is based on a bibliographic review, analyzes the impact of different artistic expressions—such as music, dance, and graffiti—on the struggle for recognition and social justice. The results indicate that such cultural manifestations strengthen the fight for recognition and justice, promoting the representation of these populations. They not only give visibility to minority groups but also contribute to the construction of collective identity and the promotion of social equity. By allowing individuals and communities to reaffirm their narratives and claim spaces in society, art establishes itself as an essential element in the fight against marginalization and prejudice. Thus, it is concluded that art not only breaks down the barriers imposed by social exclusion but also fosters the appreciation of diversity and the symbolic reconstruction of social relations. Its impact goes beyond the cultural aspect, assuming a crucial sociopolitical role in the pursuit of a more just and egalitarian society.

Author Biographies

Francisco Felipe Carneiro Neves, Centro Universitário Vale do Salgado - UniVS

Graduando do curso de Psicologia do Centro Universitário Vale do Salgado (UNIVS). Vice-presidente da Liga Acadêmica de Psicologia Comunitária (LAPSICO). Membro do Grupo de Estudo: Subjetividade, Esporte e Movimento Humano (SUEM) e Monitor bolsista da disciplina de Psicologia Comunitária do Programa de Iniciação à Docência do Centro Universitário Vale do Salgado (UniVS). Email: felipe.nevec@gmail.com. ORCID: https://orcid.org/0009-0002-2167-9406.

Leticia Augusto Oliveira da Silva Paulino, Centro Universitário Vale do Salgado - UniVS

Mestra em Ensino na Saúde pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Professora do curso de Psicologia do Centro Universitário Vale do Salgado (UniVS). Professora Orientadora da Liga Acadêmica de Psicologia Comunitária (LAPSICO) do Centro Universitário Vale do Salgado. E-mail: leticiaaugusto@univs.edu.br ORCID: https://orcid.org/0009-0009-4262-8676.

Alliny Dayse Firmino Bezerra, Centro Universitário Vale do Salgado - UniVS

Graduanda do curso de Psicologia do Centro Universitário Vale do Salgado (UniVS). Presidente da Liga Acadêmica de Psicologia Comunitária (LAPSICO). Membro do Grupo de Pesquisa em Subjetividade, Esporte e Movimento (SUEM) e Monitora Bolsista do Programa de Iniciação à Docência do Centro Universitário Vale do Salgado (UniVS). E-mail: daysealliny.ad@gmail.com.  ORCID: https://orcid.org/0009-0006-6643-2959.

Davi Sampaio Cardoso, Centro Universitário Vale do Salgado - UniVS

Especialista em Políticas Públicas e Atenção Psicossocial pela Universidade Estácio de Sá. Professor do curso de Psicologia do Centro Universitário Vale do Salgado (UNIVS). Professor Colaborador da Liga Acadêmica de Psicanálise (LAP) e da Liga Acadêmica de Psicologia Comunitária (LAPSICO) do Centro Universitário Vale do Salgado. E-mail: davisampaio@univs.edu.br. ORCID: https://orcid.org/0009-0000-2510-1105.

Published

2025-12-06

How to Cite

Neves, F. F. C., Paulino, L. A. O. da S., Bezerra, A. D. F., & Cardoso, D. S. (2025). A ARTE COMO PRODUTORA DO SENTIMENTO DE PERTENÇA NAS COMUNIDADES MARGINALIZADAS. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 13(3), 5989–5998. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e3.a2025.id2772

Issue

Section

Artigos

Similar Articles

You may also start an advanced similarity search for this article.