SIMULADORES COMPUTACIONAIS NO ENSINO DE FÍSICA: ABORDAGEM PARA COMPREENSÃO DE REFERENCIAIS INERCIAIS E NÃO INERCIAIS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4104-4112

Keywords:

Referenciais inerciais e não-inerciais, Ensino de Física, Simuladores Computacionais

Abstract

The use of information technologies is deeply rooted in contemporary society, manifesting itself through computers, smartphones, tablets and other devices. The school, reflecting this context, incorporates these technological tools as prescribed in government educational policies. In this scenario, we highlight the importance of visual technologies both in everyday life and in the educational environment. Our work aims to present, as a methodological tool, the creation and use of a computer simulator Referencial Girante, available free of charge, for teaching Physics in High School. The research focuses on exploring the concepts of inertial and non-inertial frames of reference, using knowledge of kinematics and dynamics, with an emphasis on fictitious forces - concepts traditionally little explored in the classroom due to teaching and learning difficulties, thematic complexity and the scarcity of traditional teaching resources. The computer simulator is presented as a learning object based on interactivity and visualization. The methodology involves the use of “canvas” in HTML, with programming in “JavaScript”, accessible in most browsers. The methodology was implemented at the Aderico Alves de Vasconcelos State Technical High School, in Goiana – PE, where technological tools were available. As a result, students identified with the tool, increasing interest, interaction between students and teacher, and participation in Physics classes. Students began to better understand the concepts of inertial and non-inertial frames of reference through the simulator, related to everyday events. We believe that the use of simulations can improve the understanding of Physics and strengthen students' teaching-learning relationship.

Author Biographies

Allysson Macário de Araújo Caldas, Instituto Federal da Paraíba - IFPB

Coordenador do Programa de Pós Graduação do Mestrado Profissional em Educação
Profissional e Tecnológica ProfEPT. Físico graduado pela Universidade Federal da
Paraíba. Mestre em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal da Paraíba.
Doutor em Engenharia Mecânica pela Universidade Federal da Paraíba. É Professor
Efetivo do Instituto Federal da Paraíba, Campus João Pessoa onde atua na docência,
pesquisa e extensão. Fundador e Coordenador do Grupo de Pesquisa Aplicada a
Ciência, Tecnologia e Inovação - GPACTI/CNPQ.

Pedro Jaime de Almeida Severo, Instituto Federal do Rio Grande do Norte - IFRN

Possui graduação em Física pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB - 2010),
mestrado em Ensino de Física pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia
do Rio Grande do Norte (IFRN - 2016). Atualmente é professor efetivo do ensino básico
pela SEECT - PB em João Pessoa. Tem experiência na área de Física, com ênfase no
Ensino de Física.

Allan Giuseppe de Araújo Caldas, Instituto Federal da Paraíba – Itaporanga

Físico graduado em Licenciatura pela Universidade Federal da Paraíba (2010). Mestre
em Ensino de Física pelo Instituto Federal do Rio Grande do Norte (2015). Doutor em
Engenharia Mecânica pela Universidade Federal da Paraíba (2021) Professor do
Instituto Federal da Paraíba - IFPB, onde atuo na docência, pesquisa e extensão.
Experiência em Olimpíadas Brasileiras de Física (OBF). Experiência em Olimpíadas
Brasileiras de Astronomia e Astronáutica (OBA). Experiência Mostra Brasileira de
Foguetes (MOBFOG). Experiência na área térmica da Engenharia Mecânica com ênfase
nas áreas: Mecânica dos Fluídos, Termodinâmica Aplicada, atuando principalmente
nos seguintes temas: medição, concentração, vazão mássica não intrusiva e
refrigeração.

Published

2024-07-27

How to Cite

de Araújo Caldas, A. M., Severo, P. J. de A., & Allan Giuseppe de Araújo Caldas. (2024). SIMULADORES COMPUTACIONAIS NO ENSINO DE FÍSICA: ABORDAGEM PARA COMPREENSÃO DE REFERENCIAIS INERCIAIS E NÃO INERCIAIS. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(2), 4104–4112. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4104-4112