TEACHER TRAINING:

PLANNING AND VALIDATION OF AN EDUCATIONAL PRODUCT IN THE PROFESSIONAL MASTERS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4115-4126

Keywords:

assessment criteria, continuous teacher training, Distance Learning

Abstract

One of the characteristics that distinguishes the Professional Masters from the Academic Masters is the demand for a technical production (educational product). This production is regulated by CAPES based on five validation criteria. Therefore, the process of developing an Educational Product (EP) involves theoretical-methodological issues, linked to the object of study of the research, as well as the procedures that involve the evaluation and validation of this product. This study is an exploratory research divided into three phases: 1) bibliographical; 2) documental; and 3) data collection. In the bibliographical phase, we use as literature review: Valente (2013) with the notion of interaction within Distance Learning (DL); Aubert et. al. (2010) as a theoretical basis for the dialogical approach; and Freitas (2021) for the construction of the EP. In the documental phase, through the analysis of the Pedagogical Project of four graduation degree courses in Modern Languages, we identified the lack of basic training for DL. In the data collection, we verified the lack of activities with speaking interactions on the Virtual Learning Environment involving languages following the Tourist Guide Vocational Course. Therefore, we propose the development of the EP: speaking practice in Distance Learning Teaching, a continuous teacher training course, whose objective is enhancing the development of collaborative pedagogical practice, essential to social performances linked to language learning and to online Vocational Education and Training. The proposal presents the structure for the planning of the EP, divided into six phases, associated to practical examples and to the criteria established by CAPES, necessary for the validation of the EP.

Author Biographies

Jamylle Ouverney, IFPB Cabedelo

Graduada em Letras - Inglês (UFPB, 2003), mestre em Lingüística (UFPB, 2009),
doutora Interdisciplinar em Ciências Humanas (UFSC, 2014) e pós-doutora em
Colaboração e Comunidades Profissionais de Aprendizagem Sustentáveis (TAMK,
Finlândia, 2023). Leciona inglês e práticas educacionais no IFPB, atuando com ensino
médio integrado e licenciatura, e no ProfEPT. Pesquisa Educação, com ênfase em
formação docente, além de software educacional, educação no século XXI, ferramentas
digitais, metodologias ativas da aprendizagem, comunidades profissionais de
aprendizagem e gamificação. É lider do Grupo de Pesquisas Interdisciplinares.

Girlene Marques Formiga, IFPB - João Pessoa

Professora titular do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba (IFPB), com atuação na Licenciatura em Letras e no Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (PROFEPT), orientando pesquisas na área de Literatura e na de Ensino. Licenciada, Mestre (área de Linguagem e Ensino) e Doutora (Cultura e Literatura) em Letras pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB). Coordena o grupo de pesquisa LLEF - Leitura, Literatura, Ensino e processos formativos (CNPq/IFPB) e participa do grupo Tecnologias colaborativas no ensino e redes aprendentes na educação profissional na linha Práticas educativas na Educação Profissional e Tecnológica.

Jailma Freire Marinho, IFPB Cabedelo

Licenciada em Letras pela Universidade Federal da Paraíba, (UFPB) Especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas pela UFPB, Professora do Instituto Federal da Paraíba. Mestre em Educação Profissional e Tecnológica pelo IFPB (2024). Possui experiência com Educação a Distância desde 2012. Tem interesse por pesquisas aplicadas à EaD e às metodologias ativas de aprendizagem.

Published

2024-08-24

How to Cite

Ouverney, J., Marques Formiga, G., & Freire Marinho, J. (2024). TEACHER TRAINING: : PLANNING AND VALIDATION OF AN EDUCATIONAL PRODUCT IN THE PROFESSIONAL MASTERS . Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(2), 4115–4126. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4115-4126