RESEARCH-INTER(IN)VENTION AND PATHWAYS TO STRENGTHEN PUBLIC SCHOOLS AS A DEVICE FOR YOUTH PROTECTION, PREVENTION AND COPING WITH VIOLENCE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e2.a2025.id2142

Keywords:

Violence, School, Participatory Research

Abstract

This article aims to present a research-intervention(in)experience in Fortaleza that contributed to the collective construction of recommendations for strengthening the school institution as a device for youth protection, prevention and combat against violence. In its methodological paths, the text highlights the collaborative construction of the investigative process and its operationalization through the creation of a working group and the holding of workshops with school managers/professionals, students and community references. Resulting from the research's participatory devices, ten recommendations were developed to combat violence in school territories and strengthen the school as a space for youth protection. Based on (s)colonial experiments in the micropolitics of investigation, research-inter(in)vention collaborated with the resonance and confluence of multiple voices, with the articulation between school and community territories and with the affirmation of the possibilities of technical policy of such actors based on the collaborative production of knowledge.

Author Biographies

João Paulo Pereira Barros, Universidade Federal do Ceará

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Professor Adjunto do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Psicologia da UFC. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1D. Coordenador do Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação (VIESES/UFC).

Camila Ribeiro de Oliveira, Universidade Federal do Ceará

Psicóloga (CRP 11/21117). Mestra e doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Universidade Federal do Ceará-UFC. Membro do Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação (VIESES/UFC).

Carla Jéssica de Araújo Gomes, Universidade Federal do Ceará

Psicóloga (CRP-11/21124). Mestra e doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Docente do Centro Universitário Christus - UNICHRISTUS. Membro do Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação - VIESES/UFC.

Laisa Forte Cavalcante, Universidade Federal do Ceará

Psicóloga (CRP-11/12879), Mestra e doutoranda em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará - UFC. Membro do Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação - VIESES/UFC

Lívia Lima Gurgel, Universidade Federal do Ceará

Mestra em Psicologia Social, pelo Programa de Pós-Graduação em Psicologia Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Psicologia da Universidade Federal do Ceará e servidora pública do Município São Gonçalo do Amarante, integrando uma Equipe Multiprofissional na Atenção Primária à Saúde. Membro do Grupo de Pesquisas e Intervenções sobre Violência, Exclusão Social e Subjetivação - VIESES/UFC

Ana Thais de Albuquerque Norões Boutala, Universidade Federal do Ceará

Graduanda em Psicologia pela UFC. Membro do VIESES/UFC

Levi de Freitas Costa Araújo, Universidade Federal do Ceará

Graduando em Psicologia pela UFC. Membro do VIESES/UFC

Virgilio Soares Luna Coelho, Universidade Federal do Ceará

Graduando em Psicologia pela Universidade Federal do Ceará. Membro do Núcleo de Estudos em Psicologia Humanista/UFC

Published

2025-07-18

How to Cite

Barros, J. P. P., Oliveira, C. R. de, Gomes, C. J. de A., Cavalcante, L. F., Gurgel, L. L., Boutala, A. T. de A. N., Araújo, L. de F. C., & Coelho, V. S. L. (2025). RESEARCH-INTER(IN)VENTION AND PATHWAYS TO STRENGTHEN PUBLIC SCHOOLS AS A DEVICE FOR YOUTH PROTECTION, PREVENTION AND COPING WITH VIOLENCE. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 13(2), 5419–5430. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e2.a2025.id2142

Most read articles by the same author(s)