TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION IN NURSING:

EXPERIENCES IN THE LIGHT OF THE MAGUEREZ ARCH

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e3.a2025.id2337

Keywords:

Education, Nursing, Methodology, Universities, Problem-Based Learning

Abstract

To integrate theory and practice, service and teaching, the methodological proposals used in the training of health professionals have been rethought. In the health area, nursing is among the undergraduate courses that have contemplated these paradigmatic changes by determining, in accordance with the National Curricular Guidelines, that universities encourage the articulation between teaching, research and assistance, requesting innovation and quality of the political-pedagogical project. The objective of this study is to describe strategies for strengthening learning in health education in the undergraduate nursing course, using the Maguerez Arc, problem-based learning. This is an intervention research conducted with 12 students from a university in the northern region of Ceará, Brazil. The results of the study are the product of the application of the five stages of the arc. The group's routine was observed, the group's problems were identified; the participants consulted the literature to find answers to the questions; possible solutions to the identified problems were developed; and based on the proposed solutions, the participants carried out an extension activity with the community. The Maguerez Arc proved to be an excellent strategy for the development of critical, reflective, and creative learning by building knowledge collectively.

Author Biographies

Tamara Braga Sales, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza-CE

Enfermeira pelo Centro Universitário UNINTA; Mestra em Avaliação de
Políticas Públicas pela Universidade Federal do Ceará (UFC); Doutoranda
em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual do Ceará (UECE). Membro
do Laboratório de Pesquisa, Inovação e Tecnologia na Atenção Primária à
Saúde (LAPS/UECE).

Rafael Bezerra Duarte, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza-CE

Graduação em Enfermagem pelo Centro Universitário Vale do Salgado
(UniVS). Mestrado e doutorando em Saúde Coletiva pelo Programas de
Pós-graduação em Saúde Coletiva (PPSAC) da Universidade Estadual do
Ceará (UECE). Professor do curso de Medicina da UECE, Campus do Itaperi,
Fortaleza, Ceará. Membro do Grupo de Pesquisa Fluxos, Redes e Cuidado
(GPFRIDA) da UECE. Professor colaborador da Liga Acadêmica
Multidisciplinar em Saúde Coletiva (LAMCS) da UECE; e Coordenador
voluntário do Programa Universidade Para Melhor Idade da UniVS.

Francisca Alanny Rocha Aguiar, Centro Universitário Inta - UNINTA, Sobral-CE

Graduação em Enfermagem pela Universidade Estadual Vale do Acaraú
(2007), Mestrado em Saúde da Família pela Universidade Federal do Ceará
(2013) e doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade de Fortaleza
(2019). Atualmente é docente do curso de Enfermagem e Fonoaudiologia.
Gestora de TCC e pesquisa do Centro Universitário Inta-Uninta.
Coordenadora do grupo de pesquisa violência e promoção da saúde. Tem
experiência na área de Enfermagem, com ênfase nos seguintes temas:
enfermagem, atenção primária à saúde, adolescente, violência contra a
mulher e educação em enfermagem.

Ana Patrícia Pereira Morais, Universidade Estadual do Ceará (UECE), Fortaleza-CE

Graduada em Enfermagem pela Universidade Estadual do Ceará
(UECE/1995), mestre em Saúde Pública (UECE/2001) doutora em Saúde
Pública pela Universidade de São Paulo (FSP/USP2010), pós-doutora pela
Fundação Oswaldo Cruz-Ceará (2022) na área de Saúde da Família.
Docente, pesquisadora e coordenadora do Mestrado Profissional em Saúde
da Família Nucleadora-UECE da Rede Nordeste de Formação em Saúde da
Família Renasf; docente do Mestrado Profissional em Ensino na Saúde
CMEPES-UECE; docente efetiva do curso de Enfermagem da UECE (2003)
atuando nas áreas de enfermagem saúde mental, atenção primária à saúde,
saúde da pessoa idosa e supervisão de internato. Experiência na área de
Saúde Coletiva, com ênfase em políticas públicas de saúde, principalmente
nos seguintes temas: enfermagem, saúde mental, estratégia saúde da
família, e avaliação de serviços de saúde, modos de cuidar e processos de
trabalho na APS. Reúne experiências de pesquisa multicêntrica na área de
avaliação da Atenção Primária à Saúde. Coordenadora do Laboratório de
Pesquisa, Inovação e Tecnologia na Atenção Primária à Saúde -
LAPS/UECE, membro do OBSERVACE (Observatório de Avaliação de
Serviços de Saúde). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Enfermagem, Cuidados
Clínicos em Saúde Mental e em Saúde da Família/UECE. Membro do Grupo
de Pesquisa (em rede) NósAPSBrasil.

Published

2025-12-13

How to Cite

Sales, T. B., Duarte, R. B., Aguiar, F. A. R., & Morais, A. P. P. (2025). TEACHING, RESEARCH AND EXTENSION IN NURSING:: EXPERIENCES IN THE LIGHT OF THE MAGUEREZ ARCH. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 13(3), 6074–6085. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e3.a2025.id2337

Issue

Section

Artigos