O MÉTODO (AUTO)BIOGRÁFICO NA PESQUISA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS E METODOLÓGICAS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4042-4056

Keywords:

(Auto)bibliographical method, Professional and Technological Education, Teachers’ Formation, Education

Abstract

The text on the screen aims to reflect on the theoretical and methodological contribution of the (auto)biographical method to research with teachers of Professional and Technological Education (PTE). It is a qualitative study of education with a bibliographical approach. The discussion draws on theories that inscribe the conceptual assumptions of the PTE and the reflections of the life story as a methodology. The study highlights the contribution of this method lies in elucidating teachers’ voices, whose memories and narratives become analytical content that can reveal the teachers’ perspective on the conceptual bases of PTE and the ways that they conceive and mobilize their knowledge; how they understand the teaching role, the research, and the outreach role throughout the student’s education; and how is the process of training and teaching in the context of the PTE. The writing concludes with the presentation of some conceptions of the (auto)biographical method for research involving teachers as subjects of investigation, such as the validation of the professional potentialities, and the identification of training gaps in the context of PTE.

Author Biographies

Josias, Instituto Federal da Paraíba

Professor do IFPB e do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica do ProfEPT/IFPB. Doutor em Geografia pelo Programa de Pós-Graduação em Geografia da UFPB. Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores da UEPB. Especialista em Ciências Humanas e Sociais Aplicadas e o Mundo do Trabalho (Educação) pela UFPI. Graduações em Geografia, Pedagogia e Comunicação Social - jornalismo. 

Ronielle Carneiro Claudio, Instituto Federal da Paraíba

Mestrando pelo Porgrama de Pós-Graduação em Educação profissional Tecnológica - ProfEPT/IFPB. Especialista em Educação Ambiental (FIP) e em Fundamentos em Educação (UEPB). Licenciado em geografia pela UEPB. Professor da rede estadual e municipal de ensino na Paraíba.

Published

2024-07-27

How to Cite

Josias, & Claudio, R. C. (2024). O MÉTODO (AUTO)BIOGRÁFICO NA PESQUISA COM PROFESSORES DA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA: CONTRIBUIÇÕES TEÓRICAS E METODOLÓGICAS . Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(2), 4042–4056. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4042-4056