PERCEPÇÕES DOS JOVENS PRIVADOS DE LIBERDADE NO CENTRO SOCIOEDUCATIVO PADRE CÍCERO (JUAZEIRO DO NORTE/CE)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e3.a2025.id2906

Keywords:

socioeducandos privados de liberdade, relação com o saber, políticas públicas

Abstract

This research aims to understand how the socioeducandos (adolescents in the socio-educational system) at the Centro Socioeducativo Padre Cícero (CSPC) in Juazeiro do Norte (CE) relate to knowledge and school. It seeks to comprehend the relationships and meanings that socioeducandos deprived of liberty maintain and attribute to the knowledge they construct, considering their perceptions and the significance of this knowledge in their life trajectories, alongside family, school, and neighborhood. The study adopts Bernard Charlot's Theory of the Relationship with Knowledge, which emphasizes the importance of understanding how individuals relate to the world and construct their knowledge. A qualitative methodology is employed, analyzing documents and semi-structured interviews based on a data collection instrument called Balanços do Saber, developed by Bernard Charlot, and the Content Analysis technique by Laurence Bardin. The results indicate that the subjects: (1) attribute little meaning to school education obtained both in freedom and in deprivation of liberty for their lives; (2) value socio-educational activities, especially those involving professionalization opportunities. The research suggests that the reorganization and qualification of public education policies should consider the specific expectations and needs of young people and adolescents deprived of liberty.

Author Biographies

Francisca Carminha Monteiro de Lima Salatiel de Alencar, Universidade Regional do Cariri (URCA), Crato-CE

Mestre em Direito pela Universidade de Santa Cruz do Sul - UNISC. Especialista em Direito Constitucional pela Universidade Regional do Cariri - URCA. Graduada em Direito pela Universidade Regional do Cariri - URCA. Graduada em História pela faculdade de Filosofia do Crato CE. Professora efetiva do curso de Direito da Universidade Regional do Cariri.

Crislane Barbosa de Azevedo, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN), Natal-RN

Professora Associada IV do Departamento de Práticas Educacionais e Currículo e do Programa de Pós-Graduação em Educação, do Centro de Educação, da Universidade Federal do Rio Grande do Norte. É Licenciada e Bacharel em História pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), Especialista em Gestão Escolar pela Universidade de São Paulo (USP), Mestre em Educação e Contemporaneidade pela Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN) e Pós-doutora em Educação, com supervisão de Bernard Charlot. É orientadora de mestrado e doutorado em Educação e coordenadora do Grupo de Estudos e Pesquisas História, Educação e Diversidade - GEPHED/UFRN.Foi professora de Educação Básica na rede privada e na rede pública estadual e municipal de ensino em Sergipe. Tem experiência nas áreas de História e de Educação, com ênfase em Ensino de História, História da Educação e nas relações entre Educação e Diversidade. Atua nos níveis de ensino, pesquisa e extensão, principalmente, nos seguintes temas: instituições escolares, reformas educacionais, História da República, ensino de História, educação e diversidade, práticas pedagógicas e formação de professores (inicial e continuada). É autora de livros e dezenas de artigos científicos, principalmente, nas linhas História da Educação, Ensino de História e Formação de professores.

Published

2025-12-13

How to Cite

Alencar, F. C. M. de L. S. de, & Azevedo, C. B. de. (2025). PERCEPÇÕES DOS JOVENS PRIVADOS DE LIBERDADE NO CENTRO SOCIOEDUCATIVO PADRE CÍCERO (JUAZEIRO DO NORTE/CE). Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 13(3), 6138–6148. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v13.e3.a2025.id2906

Issue

Section

Artigos