WHO CAN CREATE? INTELLECTUAL PROPERTY (PI) IN THE PEDAGOGICAL PLANS OF TECHNICAL COURSES (PPC) OF THE FEDERAL INSTITUTE OF RIO GRANDE DO NORTE - IFRN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4107-4114

Keywords:

Professional and Technological Education, Pedagogical Course Plan, Intellectual Property

Abstract

This paper aims to analyze the PPCs of the IFRN's technical courses in order to identify and analyze the mentions, inclusions and citations of IP, correlating them with the social and work reality. Through exploratory, descriptive, non-experimental, bibliographic research and analysis based on the perspective of historical-dialectical materialism, we sought to answer the question: what form does knowledge about intellectual property (IP) take in the pedagogical plans of the technical courses (integrated and subsequent) of the Federal Institute of Rio Grande do Norte - IFRN? Thus, we explored topics such as entrepreneurship, IP teaching in professional and technological education, manual and intellectual work, precarious labor relations and alienation. The conclusion is that intellectual property is very limited in the curriculum and only taught on a few technical courses, mostly in management and business.

Author Biographies

Moacir Ribeiro da Silva, IFRN

Mestrando em Educação Profissional e Tecnológica em Rede Nacional (IFRN - CAMPUS MOSSORÓ). Graduando em Direito pela Universidade Federal Rural do Semi-Árido - UFERSA. Possui graduação em Ciências Contábeis e pós-graduação em Gestão Empresarial e Propriedade Intelectual. Cordelista e pesquisador.Tem experiência na área de Administração, com ênfase em Ciências Contábeis, atuando principalmente no seguinte tema: normas internacionais, contabilidade tributária, gerencial e societária. Atua também na área de propriedade intelectual, tais como: direito marcário e autoral.

Tassio Lessa do Nascimento, IFRN

Possui graduação em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Ceará (2005), graduação em Química/Bacharelado - Habilitação em Química Industrial pela Universidade Federal do Ceará (2012), especialização no Ensino de Química, mestrado em Química Inorgânica pela Universidade Federal do Ceará (2010) e doutorado em biotecnologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Atualmente é professor do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - campus Apodi eDocente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT).

Published

2024-08-24

How to Cite

Ribeiro da Silva, M., & Lessa do Nascimento, T. (2024). WHO CAN CREATE? INTELLECTUAL PROPERTY (PI) IN THE PEDAGOGICAL PLANS OF TECHNICAL COURSES (PPC) OF THE FEDERAL INSTITUTE OF RIO GRANDE DO NORTE - IFRN. Revista Interfaces: Saúde, Humanas E Tecnologia, 12(2), 4107–4114. https://doi.org/10.16891/2317-434X.v12.e2.a2024.pp4107-4114